Μελετώ Μόνος Ε

Ιστορία Ε Ψηφ. Σχολείο

Αφηγήσεις Ιστορίας Ε'

Ενότητα 1
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΡΩΜΑΙΟΙ


1. Οι Ρωμαίοι κυβερνούν τους Έλληνες speaker1

2. Οι Έλληνες «κατακτούν» τους Ρωμαίους με τον πολιτισμό τους speaker1

3. Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία, μια υπερδύναμη του αρχαίου κόσμου speaker1

4. Η καθημερινή ζωή στην αρχαία Ρώμη speaker1

Ενότητα 2

Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΑYΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ


5.
Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας speaker1

6. Μια νέα πρωτεύουσα, η Κωνσταντινούπολη speaker1

7. Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με έργα τέχνης  speaker1

8. Ο χριστιανισμός γίνεται επίσημη θρησκεία speaker1

9. Η Αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική speaker1

10. Το Παλάτι, ο Ιππόδρομος και οι Δήμοι speaker1

11. Η καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο speaker1

12. Η εκπαίδευση στο Βυζάντιο speaker1

Ενότητα 3
ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΡΑΤΟΣ ΜΙΑ ΔΥΝΑΜΗ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ

13. Ο Ιουστινιανός μεταρρυθμίζει τη διοίκηση και τη νομοθεσία speaker1

14. Οι Δήμοι αναστατώνουν την πρωτεύουσα με τη «στάση του νίκα» speaker1

15. Η Αγία Σοφία, ένα αριστούργημα της αρχιτεκτονικής speaker1

16. Το βυζαντινό κράτος μεγαλώνει και φτάνει στα παλιά σύνορα της αυτοκρατορίας speaker1

Ενότητα 4
ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΓΕΙΤΟΝΙΚΟΙ ΛΑΟΙ


17.
Οι γείτονες των Βυζαντινών speaker1

18.
Πέρσες και Άβαροι συμμαχούν εναντίον του Βυζαντίου speaker1

19.
Οι Βυζαντινοί και οι Άραβες speaker1

20. Η φύλαξη των ανατολικών συνόρων και οι Ακρίτες speaker1

21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους speaker1

22. Φιλικές σχέσεις και συγκρούσεις με τους Βούλγαρους και τους Ρώσους speaker1


Ενότητα 5
Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΚΜΗ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

23. Η νομοθεσία και η διοίκηση εκσυγχρονίζονται speaker1

24. Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς speaker1

25. Το Βυζάντιο φτάνει στο απόγειο της ακμής του speaker1

26. Η ανάπτυξη των γραμμάτων και η μελέτη των αρχαίων Ελλήνων κλασσικών speaker1

27. Η καθημερινή ζωή στην ύπαιθρο στα χρόνια των Ισαύρων και των Μακεδόνων speaker1

Ενότητα 6
ΤΟ ΒYΖΑΝΤΙΟ ΠΑΡΑΚΜΑΖΕΙ ΚΑΙ YΠΟΚYΠΤΕΙ ΣΕ ΚΑΤΑΚΤΗΤΕΣ

28. Το Κράτος αντιμετωπίζει μεγάλα εσωτερικά προβλήματα speaker1

29. Νέοι εχθροί εμφανίζονται και αποσπούν εδάφη από την αυτοκρατορία speaker1

30α. Η τέταρτη σταυροφορία και η άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους speaker1

30β. Τα ελληνικά κράτη μετά την άλωση της Πόλης speaker1

31. Η ανάκτηση της Πόλης από το Μιχαήλ Η’, τον Παλαιολόγο speaker1

32. Η Θεσσαλονίκη γνωρίζει μεγάλη ακμή speaker1

33. Οι Οθωμανοί Τούρκοι κατακτούν βυζαντινά εδάφη speaker1

34. Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος προσπαθεί να σώσει την πρωτεύουσα speaker1

35. Οι Τούρκοι πολιορκούν την Κωνσταντινούπολη speaker1

36. Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους speaker1

Ενότητα 7

ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗ ΒYΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

37. Η βυζαντινή Κύπρος speaker1

38. Η διπλωματία των Βυζαντινών speaker1

39. Η γυναίκα στη βυζαντινή κοινωνία speaker1

40. Η βυζαντινή τέχνη speaker1

41. Η παιδεία στο Βυζάντιο speaker1

42. Η γλώσσα των Βυζαντινών speaker1

ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΤ
Θέματα από τη Βυζαντινή Ιστορία  

ΚΕΦΑΛΑΙO 40

Announcer

Η βυζαντινή τέχνη

Πατήστε το πλήκτρο για να ακούσετε την αφήγηση!!!
«Το Βυζάντιο, με τα έργα της τέχνης του, άφησε στον κόσμο τη μεγαλο-
πρεπέστερη και διαρκέστερη κληρονομιά του». (Στήβεν Ράνσιμαν)


Πατήστε το πλήκτρο για να ακούσετε την αφήγηση!!! 
 

Το Βυζάντιο έχει μείνει περισσότερο γνωστό σε μας και στην οικουμένη για την τέχνη του, η οποία αποτελεί καθρέφτη του πολιτισμού του. Η βυζαντινή τέχνη, σε όλες τις μορφές της, επηρεάστηκε από την αρχαία ελληνική και τη ρωμαϊκή, των οποίων αποτελεί συνέχεια. Επηρεάστηκε όμως και από την τέχνη των λαών της Ανατολής με του οποίους, στις περιόδους ειρήνης, ανέπτυξε καλές σχέσεις επικοινωνίας και πολιτιστικών ανταλλαγών.

Η βυζαντινή τέχνη στο μεγαλύτερο μέρος της είναι θρησκευτική και εκφράζεται με την αρχιτεκτονική των ναών, τις εικόνες, τις αγιογραφίες, τα ψηφιδωτά και τις μικρογραφίες. Σημαντική και πρωτότυπη όμως ήταν και η λαϊκή βυζαντινή τέχνη, σε όλες τις μορφές της.

Κέντρο της βυζαντινής τέχνης ήταν η Κωνσταντινούπολη. Για το κτίσιμο και τη διακόσμηση των ναών της Πόλης και των επαρχιών, από τα πρώτα βυζαντινά χρόνια, επιστρατεύτηκαν οι πιο ονομαστοί αρχιτέκτονες, τεχνίτες και ζωγράφοι. Αναζητήθηκαν ακόμη και χρησιμοποιήθηκαν τα καλύτερα υλικά, για τα οποία ξοδεύτηκαν πολλά χρήματα. Οι δραστηριότητες αυτές ήταν έντονες στις περιόδους ειρήνης και οικονομικής άνθησης του κράτους.

Το τελειότερο κτίσμα της βυζαντινής εποχής είναι ο ναός της Αγίας Σοφίας. Σ’ αυτόν συνδυάζονται τα αρχιτεκτονικά στοιχεία του ορθογώνιου αρχαίου ελληνικού ναού και της πρωτοχριστιανικής βασιλικής με την καμπύλη του τρούλου, που συμβολίζει τον ουράνιο θόλο. Εξέλιξη του δικού της ρυθμού αποτελούν οι εκατοντάδες σταυροειδείς ναοί της μακεδονικής αναγέννησης, που κτίστηκαν σε όλη την αυτοκρατορία και σε άλλες χριστιανικές χώρες.

 


Πατήστε το πλήκτρο για να ακούσετε την αφήγηση!!!

Παράλληλα με την αρχιτεκτονική αναπτύχθηκε στο Βυζάντιο η ζωγραφική, με πρώτη μορφή της την αγιογραφία. Στις περιόδους οικονομικής ακμής, το εσωτερικό των ναών διακοσμήθηκε με ψηφιδωτές εικόνες και παραστάσεις, που δίνουν ζωντάνια και αίσθηση βάθους στα εικονιζόμενα πρόσωπα και τοπία. Θαυμαστά δείγματα αυτής της τέχνης υπάρχουν στην Αγία Σοφία της Πόλης (εικόνα 15.1), στον Άγιο 

Δημήτριο της Θεσσαλονίκης, στον Όσιο Λουκά της Βοιωτίας, στη Μονή Δαφνίου της Αττικής, στους ναούς της Κύπρου (εικόνα 37.3), κ.ά. Κορυφαία έκφρασή της όμως αποτελούν οι ψηφιδωτές παραστάσεις των αυτοκρατόρων Ιουστινιανού και Θεοδώρας στο ναό του Αγίου Βιταλίου, στη Ραβέννα της Ιταλίας (εικόνες 13.5 και 16.5 ).

Οι αρχιτέκτονες των ναών και των δημοσίων κτισμάτων επέλεγαν με προσοχή τους χώρους οικοδόμησής τους. Τα κτίσματά τους, κατά κανόνα, σέβονταν τη φύση και το περιβάλλον και διακρίνονταν για την αρμονία των γραμμών και των χρωμάτων τους. Μαρτυρία αυτής της επιλογής τους αποτελούν οι χώροι και η τέχνη οικοδόμησης των βυζαντινών μοναστηριών, που σώζονται ακόμη σε πολλά μέρη της πατρίδας μας, με πρώτα ανάμεσά τους εκείνα του Αγίου Όρους και των Μετεώρων.

Με τη λαϊκή τέχνη ασχολούνταν χιλιάδες Βυζαντινοί στα σπίτια και στα εργαστήριά τους. Κατασκεύαζαν οικιακά σκεύη από ξύλο, πηλό, χαλκό και σίδηρο, αλλά και κομψοτεχνήματα από χρυσό, άργυρο, γυαλί, ελεφαντόδοντο, πολύτιμους λίθους και μαργαριτάρια. Σ’ αυτή διακρίθηκαν ιδιαίτερα οι τεχνίτες της υπαίθρου, οι οποίοι, με λιγότερα μέσα και περισσότερο μεράκι, έφτιαχναν όλα τα αναγκαία για τη ζωή τους πράγματα, από τα γεωργικά τους εργαλεία και τα οικιακά τους σκεύη ως και τα μουσικά τους όργανα.

Ισότιμα με τους άνδρες πρόσφεραν στη βυζαντινή τέχνη και οι γυναίκες, οι οποίες είχαν τα πρωτεία στη διακόσμηση των υφαντών, των κεντημάτων και της λεπτής χειροτεχνίας.