Μελετώ Μόνος Ε

Ιστορία Ε Ψηφ. Σχολείο

Αφηγήσεις Ιστορίας Ε'

Ενότητα 1
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΡΩΜΑΙΟΙ


1. Οι Ρωμαίοι κυβερνούν τους Έλληνες speaker1

2. Οι Έλληνες «κατακτούν» τους Ρωμαίους με τον πολιτισμό τους speaker1

3. Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία, μια υπερδύναμη του αρχαίου κόσμου speaker1

4. Η καθημερινή ζωή στην αρχαία Ρώμη speaker1

Ενότητα 2

Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΑYΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ


5.
Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας speaker1

6. Μια νέα πρωτεύουσα, η Κωνσταντινούπολη speaker1

7. Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με έργα τέχνης  speaker1

8. Ο χριστιανισμός γίνεται επίσημη θρησκεία speaker1

9. Η Αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική speaker1

10. Το Παλάτι, ο Ιππόδρομος και οι Δήμοι speaker1

11. Η καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο speaker1

12. Η εκπαίδευση στο Βυζάντιο speaker1

Ενότητα 3
ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΡΑΤΟΣ ΜΙΑ ΔΥΝΑΜΗ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ

13. Ο Ιουστινιανός μεταρρυθμίζει τη διοίκηση και τη νομοθεσία speaker1

14. Οι Δήμοι αναστατώνουν την πρωτεύουσα με τη «στάση του νίκα» speaker1

15. Η Αγία Σοφία, ένα αριστούργημα της αρχιτεκτονικής speaker1

16. Το βυζαντινό κράτος μεγαλώνει και φτάνει στα παλιά σύνορα της αυτοκρατορίας speaker1

Ενότητα 4
ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΓΕΙΤΟΝΙΚΟΙ ΛΑΟΙ


17.
Οι γείτονες των Βυζαντινών speaker1

18.
Πέρσες και Άβαροι συμμαχούν εναντίον του Βυζαντίου speaker1

19.
Οι Βυζαντινοί και οι Άραβες speaker1

20. Η φύλαξη των ανατολικών συνόρων και οι Ακρίτες speaker1

21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους speaker1

22. Φιλικές σχέσεις και συγκρούσεις με τους Βούλγαρους και τους Ρώσους speaker1


Ενότητα 5
Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΚΜΗ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

23. Η νομοθεσία και η διοίκηση εκσυγχρονίζονται speaker1

24. Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς speaker1

25. Το Βυζάντιο φτάνει στο απόγειο της ακμής του speaker1

26. Η ανάπτυξη των γραμμάτων και η μελέτη των αρχαίων Ελλήνων κλασσικών speaker1

27. Η καθημερινή ζωή στην ύπαιθρο στα χρόνια των Ισαύρων και των Μακεδόνων speaker1

Ενότητα 6
ΤΟ ΒYΖΑΝΤΙΟ ΠΑΡΑΚΜΑΖΕΙ ΚΑΙ YΠΟΚYΠΤΕΙ ΣΕ ΚΑΤΑΚΤΗΤΕΣ

28. Το Κράτος αντιμετωπίζει μεγάλα εσωτερικά προβλήματα speaker1

29. Νέοι εχθροί εμφανίζονται και αποσπούν εδάφη από την αυτοκρατορία speaker1

30α. Η τέταρτη σταυροφορία και η άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους speaker1

30β. Τα ελληνικά κράτη μετά την άλωση της Πόλης speaker1

31. Η ανάκτηση της Πόλης από το Μιχαήλ Η’, τον Παλαιολόγο speaker1

32. Η Θεσσαλονίκη γνωρίζει μεγάλη ακμή speaker1

33. Οι Οθωμανοί Τούρκοι κατακτούν βυζαντινά εδάφη speaker1

34. Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος προσπαθεί να σώσει την πρωτεύουσα speaker1

35. Οι Τούρκοι πολιορκούν την Κωνσταντινούπολη speaker1

36. Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους speaker1

Ενότητα 7

ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗ ΒYΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

37. Η βυζαντινή Κύπρος speaker1

38. Η διπλωματία των Βυζαντινών speaker1

39. Η γυναίκα στη βυζαντινή κοινωνία speaker1

40. Η βυζαντινή τέχνη speaker1

41. Η παιδεία στο Βυζάντιο speaker1

42. Η γλώσσα των Βυζαντινών speaker1

ΕΝΟΤΗΤΑ Δ
Το Βυζαντινό κράτος και οι γειτονικοί λαοί 

ΚΕΦΑΛΑΙO 21

Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους

Announcer

Πατήστε το πλήκτρο για να ακούσετε την αφήγηση!!!
Οι σλαβικές φυλές οργανώνονται σε κράτη. Επικοινωνούν με το Βυζάντιο
και δέχονται απ’ αυτό τη θρησκεία και τον πολιτισμό του.


  Πατήστε το πλήκτρο για να ακούσετε την αφήγηση!!!

Από τον 4ο έως τον 7ο αιώνα οι σχέσεις των Βυζαντινών με τους Σλάβους δεν ήταν καλές. Κύρια αιτία αυτής της έντασης ήταν οι επιθέσεις που έκαναν οι Σλάβοι, μαζί με άλλους λαούς, κατά των βυζαντινών περιοχών.

Από τις αρχές του 8ου αιώνα όμως οι σχέσεις αυτές βελτιώθηκαν. Πολλοί Σλάβοι εγκαταστάθηκαν στη νότια Βαλκανική και ενσωματώθηκαν στους βυζαντινούς πληθυσμούς και στον τρόπο ζωής τους. Κοντά τους γνώρισαν τη χριστιανική θρησκεία και πολλοί βαφτίστηκαν χριστιανοί. Σ’ αυτούς συχνά οι Βυζαντινοί έδιναν γη για καλλιέργεια και τους χρησιμοποιούσαν ως μισθοφόρους στο στρατό ή ως τεχνίτες στα δημόσια έργα.

Δεν έγινε το ίδιο όμως με τους Σλάβους της βόρειας Βαλκανικής. Εκεί οι σλαβικές φυλές συνεργάστηκαν μεταξύ τους και οργάνωσαν δικά τους κράτη. Το διοικητικό σύστημά τους ήταν επηρεασμένο από το Βυζάντιο, με το οποίο επικοινωνούσαν και, για μεγάλες περιόδους, διατηρούσαν καλές σχέσεις.

Το 862 μ.Χ., ο Σλάβος ηγεμόνας της Μοραβίας Ρατισλάβος έστειλε πρεσβεία στην Κωνσταντινούπολη και ζήτησε από τους Βυζαντινούς να στείλουν ιεραποστόλους για να διδάξουν στο λαό του τη χριστιανική πίστη. Ο αυτοκράτορας Μιχαήλ ο Γ’ αποδέχτηκε την πρόσκληση του Ρατισλάβου και ο πατριάρχης Φώτιος ανέθεσε τη σημαντική αυτή αποστολή σε δυο αδελφούς από τη Θεσσαλονίκη, τον Κύριλλο και τον Μεθόδιο, επίλεκτα στελέχη της εκκλησίας και της Πατριαρχικής Σχολής, οι οποίοι μιλούσαν τη σλαβική γλώσσα.

 

Πατήστε το πλήκτρο για να ακούσετε την αφήγηση!!!

Οι δυο ιεραπόστολοι πήγαν με επιλεγμένους συνεργάτες τους στη Μοραβία και εργάστηκαν εκεί επί τρία χρόνια. Εκπαίδευσαν μαθητές και ιερείς, οργάνωσαν τη λειτουργία της εκκλησίας και κήρυξαν το χριστιανικό λόγο. Επειδή όμως η σλαβική γλώσσα δεν είχε δική της γραφή, επινόησαν το σλαβικό αλφάβητο, που βάση του έχει το ελληνικό. Έτσι μετέφρασαν σε απλό και κατανοητό λόγο τα ιερά κείμενα και έθεσαν τις βάσεις της γραπτής σλαβικής γλώσσας. Το έργο που δημιούργησαν ήταν μεγάλο και σημαντικό:


  • Εκχριστιάνισαν1 τους Σλάβους και οργάνωσαν την εκκλησία τους.
  • Συνέβαλαν στην ανάπτυξη φιλικών δεσμών ανάμεσα στους σλαβικούς λαούς και το Βυζάντιο.

Οι δεσμοί αυτοί διατηρούνται και στις μέρες μας.


 1εκχριστιανίζω: πείθω άτομα να αποδεχθούν το χριστιανισμό