Παραδοσιακοί Χοροί

Εκτύπωση PDF

Μάθημα Φυσικής Αγωγής


Παραδοσιακοί Χοροί

xoroi

Α / Β ΤΑΞΗ

Συρτός στα τρία
Ο Συρτός στα τρία χορεύεται εκτός από την Ήπειρο και σ` άλλες περιοχές της Ελλάδας, όπως στη Θεσσαλία & τη Μακεδονία. Χαρακτηρίζεται από τον αργό ρυθμό του και τη συνεχή σούστα. Αποτελείται από 6 περπατητά αργά βήματα, τα οποία βρίσκουμε και σε πολλούς άλλους χορούς Η λαβή των χεριών είναι από τις παλάμες με λυγισμένους αγκώνες σε θέση W. Χορεύεται από άνδρες και γυναίκες σε ανοιχτό κύκλο και ο ρυθμός του χορού είναι 6/8.



vimata1

Σχηματική παράδοση των βημάτων

 

Γ /Δ ΤΑΞΗ και Ε/ΣΤ ΤΑΞΗ

Κρητικός ή Ροδίτικος πηδηχτός ή Ροδίτικος χορός
Ο πηδηχτός είναι από τους πιο αντιπροσωπευτικούς χορούς της Ρόδου, χορός που πέρανε από τους Κρήτες. Επί Τουρκοκρατίας οι κρήτες που ήρθαν στο νησί της Ρόδου  (και εγκαταστάθηκαν οι περισσότεροι στο χωριό του Έµπωνα)  διαμόρφωσαν έναν χορό πάνω στον ρυθµό και στα βήµατα του Χανιώτικου συρτού. Έχει τα ίδια βήµατα και πιο πηδηχτά (µε  µικρές παραλλαγές)  γι’αυτό και ονοµάστηκε από πολλά συγκροτήµατα Ροδίτικος πηδηχτός. Χορεύεται από άνδρες και γυναίκες. Είναι χαρούμενος, ερωτικός χορός, όπου o πρωτοχορευτής καλεί τη ντάμα του να χορέψουν στο κέντρο του κύκλου. Χορευτές και χορεύτριες, συνήθως τοποθετημένοι εναλλάξ, σχηματίζουν κύκλο ανοικτό με μέτωπο προς το κέντρο. Ο ρυθμός του χορού είναι 7/8. Τα χέρια συνδέονται από τις παλάμες, με τους αγκώνες λυγισμένους. Στην Ρόδο ακόµη και σήµερα ονοµάζεται Κρητικός.

Σούστα ή πάνω
Ο αγαπηµένος χορός των Ροδίων. Ένας χορός  µε πάθος, δύναµη και αντοχή. Χορεύεται σε κάθε κοινωνική εκδήλωση. Λέγεται ότι  μοιάζει  µε την αρχαία πυρίχην και ύστερα το γύρισαν στο ερωτικό παιχνίδι του καβαλιέρου  µε την ντάµα. Στην Σούστα λέγοντα και φράσεις η µία βγαλµένη απ΄την άλλη. Στην Κρήτη αυτό λέγεται κοντυλιά ενώ στην Ρόδο τσάκισµα. Παλαιότερα την έλεγαν πάνω για να ξεχωρίζει από τον άλλο χορό του γάµου τον κάτω που είναι σε πιο αργή και ήρεµη µορφή. Χορεύεται δεστά και το µυστικό των βηµάτων είναι να ακολουθεί το αριστερό πόδι σαν να είναι παράλυτο. Ο µπροστάρης µπορεί να κλείνει τον κύκλο, να κάνει βόρτες στους υπόλοιπους χορευτές, καθίσµατα και στροφές. Υπάρχουν διαφορετικά βήµατα από χωριό σε χωριό όπως και η  µουσική αλλάζει αγωγή, αλλού την θέλουν γρήγορη και αλλού αργή. Όταν κουραστεί ο  µπροστάρης παίρνει τις ντάµες του και ακολουθεί ο επόµενος άντρας. Την σούστα πρέπει να την χορεύεις έτσι ώστε η καρδιά σου να πάει να σπάσει...

ΠΗΓΕΣ

http://www.xof.gr/lao_images/arthro11.pdf

http://www.pare-dose.net/?p=85

http://www.pro-dance.gr/dances/greek-folk-dances/the-most-popular-traditional-dances

http://users.sch.gr/vaxtsavanis/dimotikoi_xoroi.html

http://paroutsas.jmc.gr/dances/pelopon/1kalamat.htm